onsdag 12 november 2014

Dagens tips: Elliptiska hål

Att såga ett fyrkantigt hål är inte så svårt, åtminstone inte om det är tillräckligt stort. Ett runt hål är inte heller någon match så länge man har en borrmaskin och en hålsåg med rätt diameter.

Men ett ovalt hål? Den utmaningen ställdes jag inför när jag skulle bygga hyllan för högtalare som jag nämnde i tipset om billig plywood. Högtalarna är i dimensionen 6" x 9", en standardstorlek för trevägshögtalare. De skulle alltså fällas in i varsitt hål som är elliptiskt format, 9 tum (ca 230 mm) på längden och 6 tum (ca 150 mm) på bredden.

Ännu har ingenjörskonsten mig veterligen inte konstruerat en hålsåg som kan ta upp ett elliptiskt hål (bortse nu vänligen från industriella verktygsmaskiner, vi snackar handverktyg här). Det finns som jag ser det två sätt att åstadkomma den ovala formen. Det ena sättet är att använda en rundsåg för finsnickeri. Eftersom jag inte äger någon rundsåg valde jag att tillämpa den andra metoden.

Detta tillvägagångssätt grundar sig istället på att man använder sig av en borrmaskin. Jag började med att rita upp hålets form på en pappersmall, som jag sedan ritade av på arbetsstycket med en snickarpenna. Sedan borrade jag ett stort antal hål (∅3 mm) längs ellipsens insida. Det där med insida är viktigt! Det är betydligt lättare att ta bort än lägga till material i efterhand.


När alla hålen var borrade - så "kant i kant" med varandra som möjligt - skar jag ut ellipsen med en morakniv. Som biprodukt ger detta två ovala skivor som man förslagsvis kan använda som smörgåsunderlägg eller, om man bor i radhus, glödrita texten "Här bor familjen Hönebjär" på, fernissa och hänga upp på ytterdörren.

Nåväl, vad jag nu hade var två hål med ganska taggiga kanter. Dessa jämnade jag av med fil och sandpapper. Jobbet krävde viss precision, för det är inte så mycket gods kvar mellan hålets och skivans kant (det är inget problem när högtalarna väl är fastskruvade, eftersom deras ram i stålplåt hjälper till att förstärka konstruktionen). Med mycket slipande, testpassande och tålamod fick hålen till slut den rätta högtalarformen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar