onsdag 10 september 2014

Dagens verktyg: Hylsnyckelsats Biltema 10-120

Det finns två extremfall i tillvägagångssättet att bygga upp en verktygssamling. Det ena är att köpa verktygen ett och ett i takt med att behovet av dem uppstår. Det andra är att köpa kompletta verktygssatser.

Att vandra den första vägen har fördelarna att man inte köper verktyg i onödan (i den mån verktygsköp överhuvudtaget kan ses som onödiga) och att man slår ut inköpskostnaden över längre tid. Nackdelarna är att man kan bli strandsatt utan verktyget man just behöver, och att man ganska snart har nått brytpunkten där en komplett sats skulle bli billigare än lösa verktyg.

Ganska länge hade jag följt den filosofin. När jag behövde lossa en mutter kanske jag saknade den nyckelvidden i verktygslådan. Då köpte jag en lös blocknyckel i den dimensionen innan mekandet fortsatte. En ekonomiskt framkomlig väg för en student med en risig gammal bil och begränsad ekonomi. Och i takt med dessa inköp kompletterade med farfars gamla hylsnyckelsatser ackumulerade jag så småningom en ganska bra uppsättning av dragverktyg.

Till slut kom jag dock till en vändpunkt. Jag skulle byta ett sprucket termostathus på min Volvo 850, en reparation som kräver att man plockar bort rätt många andra delar. På en så pass modern, framhjulsdriven bil är det bultar i många dimensioner som dessutom sitter marigt till. Jag insåg t ex att lednycklar skulle vara bra att ha. Och en del av mina hylsor var så pass slitna att dimensionen under passade bättre på bultskallen än "rätt" dimension.


Då köpte jag den här verktygssatsen. Det är Biltemas hylsnyckelsats med art. nr. 10-120. Visserligen kom jag då att ha dubletter av ganska många verktyg, men en snabb kalkyl gav vid handen att affären ändå skulle löna sig. Verktygssatsen kostar i dagsläget 1199 kr, vilket får ses som ett bra kilopris med tanke på att den väger 11,5 kg (den var dryg att släpa hem på tunnelbanan).

"Är det inte lite svensson att köpa verktygssatser på Biltema...?" var kommentaren från en kompis som inte skruvar speciellt mycket med bilar.

Mja. Jo. Kanske. Men frågan som då dyker upp är: Vad ska man då använda för verktyg medan man sparar ihop till de där proffsverktygen från Gedore eller MacTools? En skiftnyckel kommer man inte långt med, inte ens om den är från Enköping.

För de här verktygen är inte dåliga. Då skulle det inte vara 10 års garanti på dem. De är inte gjorda för mekanikern som använder dem på jobbet varje dag, men ligger helt klart i den övre halvan av hemmamekarsegmentet. Jag kommer att vidhålla att de här verktygen är bra till dess att de börjar gå sönder, och den dagen har inte kommit än. Det jag tror kommer att lägga av först är faktiskt lådan, som är gjord av plast. Biltema säljer reservlådor för 150 kr (art. nr. 945081), men jag hade gärna betalat ett par hundralappar till för en riktig plåtlåda.

Den här verktygssatsen täcker inte alla behov av dragverktyg. Den innehåller till exempel endast metriska lednycklar, och eftersom jag har en amerikansk bil har jag därför kompletterat den med lednycklar i tum. Det finns heller inte särskilt många blocknycklar i tumdimensioner. När det gäller hylsor - verktygssatsens tyngdpunkt - är den däremot ganska komplett. En intressant iakttagelse är att endast de metriska hylsorna har den stabilare Round Corner-fattningen, medan hylsorna i tum är vanliga tolvkantshylsor. Inköpta från olika tillverkare? Spärrskaft, förlängare, universalknutar o dyl finns med fyrkantsfästena 1/4", 3/8" och 1/2". Ganska många dimensioner av bits medföljer också.

1 kommentar:

  1. Kul blogg du startat!

    Det här med verktyg är svårt, helst skulle man vilja ha en stor, mer eller mindre komplett mobil verktygsväska. Det vore det mest optimala eftersom jag oftast INTE mekar bredvid den fina vägg av verktyg jag byggt upp.

    I mitt fall blir det ett fasligt rännande mellan mekobjekt och väggen när man tar fel storlek och till slut har man burit med sig halva väggen till uppfarten.

    Har en stor Kamasa tools sats, det räcker långt men just plastväskan har gett upp och jag funderar på att skaffa en ny stor verktygsväska för dem. Skriv gärna vad det finns för såna, de ska helst hålla för rätt många verktyg men helst ingen sån gammal i plåt som väger bly..

    SvaraRadera