måndag 8 september 2014

Dagens verktyg: Hylsnyckelsats 1/4" - 3/8"

När den här hylsnyckelsatsen inte riktigt räcker till kommer dagens verktyg väl till pass. Det är en något större hylsnyckelsats som kombinerar de standardiserade fyrkantsfästena 1/4 tum och 3/8 tum.


Satsen innehåller 14 hylsor med nyckelvidd från 4 mm till 19 mm samt en 13/16"-tändstiftshylsa. För att få snurr på hylsorna medföljer ett 3/8"-spärrskaft med två förlängare och ett 1/4"-mejselskaft. Med hjälp av den medföljande reduceringstappen kan spärrskaftet användas även till de små 1/4"-hylsorna.

Eftersom den här satsen innehåller lite grövre dimensioner är den mycket användbar till bilreparationer. Dekalen i locket illustrerar bland andra användningsområden mycket riktigt en snubbe som står nedböjd under huven på en bil som är misstänkt lik en Dodge Charger -71, sannolikt i begrepp att byta tändstift (för några metriska bultar lär han inte hitta där). Det här är också ett av farfars auktionsfynd, och jag fick den av min far i ungefär samma veva som jag började meka bil mera regelbundet.

Min ibland ganska omilda behandling har satt sina spår på en del av hylsorna. I likhet med min andra japanska hylsnyckelsats från 70-talet är inte materialkvaliteten i proffsklass, och vissa dimensioner glappar numera betänkligt. Tillverkaren McEwans skryter om att satsen är tillverkad i sänksmitt kolstål, vilket inte lär vara en lika hållfast legering som kromvanadiumstål, materialet i dagens verktyg.

Men det gör inget! Denna hylsnyckelsats bor numera i bakluckan på min amerikanare, och har sällskap med en näve hylsor i tumdimensioner. Där smälter den in bra i sin blå plåtlåda med snäpplås. En värdig reträttpost för en trotjänare från 70-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar